A quinoa mag népszerű a modern főzésben. De ez a növény az Andokból származik. Ott imádták, megették és a “gabonafélék királynőjének” tartották. A növény természetes élőhelye az Andok hegy lejtője. A vadonban és a kultúrában egyaránt a jól terem, és 3-4 ezer méter tengerszint feletti magasságban található teraszokon és hegyi völgyekben. A quinoa történelmi szülőhelye Dél-Amerika legnagyobb tava – a Titicaca.

A történelem

A quinoa mag története nem kevésbé érdekes, mint tulajdonságai. Több mint 6000 évvel ezelőtt kezdődött. Az Andokban a növényt az inkák, az aztékok és más népek és törzsek kedvelték. De a spanyolok épp ellenkezőleg, nem szerették, és nem hagytak egyetlen csíra pogány ételt sem. Az első írásos említés 1553-ban található Ciez de Leon “Cronica Peru” című könyvében.

A quinoát csak a természetesen termesztik. Csak vad fajokat lehet találni. Fő termőterülete Peru, Bolívia, Ecuador, Tibet. De egyéb tenyésztési helyek nincsenek kizárva, mivel egyre ismertebb. A növény nem igényes. Érdemes megjegyezni, hogy ez egyike azon kevés növényeknek, amelyek szabadon nőnek 4 ezer méter feletti magasságban.

Rizs íze van, de kellemesebb, saját csavarral. Az ókori tisztelői hasonlították a burgonyához. Az asztaluknál egy kész quinoa étel helyettesítette a kenyeret, a burgonyát, a gabonaféléket és a leveseket. A csírázás időszakában az emberek figyelték a növekedést. Ez egy fontos esemény volt.

A quinoa leírása és kémiai összetétele

A quinoa egyéves növény. A zöld törzsek az ember magasságáig nyúlnak. Kerek levelek veszik körül őket. A termés fürtökbe vannak rejtve. Maguk a magok inkább hasonlítanak a hajdinához, de az íze és színe hasonló a rizshez.

A riboflavin és a rost meghaladja az árpa és más szemekben található mennyiséget. A folsav szintje szintén magasabb, mint sok más mintaterméké. A magban lévő lizin és kalcium segít fenntartani szépséget, a haj, a körmök, a bőr és a csontok egészséges megjelenését.

A quinoa a fehérjetartalom szempontjából bajnok, ezért kihagyhatatlan a sportolóknál, vegetáriánusoknál, sok fizikai erőfeszítéssel járó munkánál, és a fogyókúránál.

Kémiai összetétel és kalóriatartalom

A száraz termékben található anyagok aránya a következő:

  • Kalória: 368 kcal.
  • Szénhidrátok: 64,2 g;
  • Zsír: 6,1 g;
  • Fehérje: 14,1 g;
  • Élelmi rost: 7 g;

Quinoa vitaminjai és ásványi anyagai:

  • A-vitamin – 1 mcg;
  • tiamin (B1) – 0,36 mg;
  • Riboflavin (B2) – 0,318 mg;
  • kolin (B4) – 70,2 mg;
  • Pantoténsav (B5) – 0,772 mg;
  • piridoxin (B6) – 0,487 mg;
  • folsav (B9) – 183 pg;
  • alfa-tokoferol (E) – 2,44 mg;
  • PP-vitamin – 1,52 mg;
  • betain – 630 mg;
  • kálium – 563 mg;
  • kalcium – 47 mg;
  • magnézium – 197 mg;
  • nátrium – 5 mg;
  • foszfor – 457 mg;
  • vas – 4,57 mg;
  • mangán – 2,033 mg;
  • réz – 590 mcg;
  • szelén – 8,5 mcg;
  • Cink – 3,1 mg.

A quinoa jótékony hatással van a szervezetre

  • A lizin jelenléte miatt a készítmény növeli a kalcium felszívódását és felgyorsítja a szövetek gyógyulását.
  • Javítja az emésztőrendszert.
  • Stabilizálja az idegrendszer aktivitását: tompítja a stressz faktorok hatását, elősegíti a nyugodt alvást, eltávolítja a zavaró tényezőket és az ingerlékenységet.
  • A fitinsav jelenléte miatt a készítmény növeli az immunrendszer rákellenes funkcióit és csökkenti a koleszterintet.
  • Segít a testi és érzelmi tónus gyors helyreállításában a műtét, betegség után.
  • Megakadályozza az ízületi gyulladás, az osteoarthritis és más ízületi betegségek kialakulását.
  • Könnyen emészthető növényi fehérje forrásaként szolgál, szükséges az izomtömeg növekedéséhez, a gyermek testének fejlődéséhez.
  • Csökkenti az érelmeszesedés, a szív- és érrendszeri betegségek és a magas vérnyomás kockázatát. Lehetséges negatív hatásai:
  • A köszvény vagy az urolithiasis szövődményei.
  • Az emésztőrendszer gyulladásos vagy beteg szerveinek romlása.

A quinoa mag hasznos tulajdonságai

A gluténmentes tulajdonsága miatt elengedhetetlenek néhány ember számára. Ezért többet kell megtudnia a quinoa előnyeiről és veszélyeiről. Nagy mennyiségű fehérje 16%- 20%, a rizsben fele, más gabonafélékben még kevesebb. A cink, a kalcium és más vitaminok jótékony hatással vannak bármely ember testére.

Milyen előnyei vannak a quinoának:

  • Az összetételben lévő kalciumot a test könnyen felszívja, ez szükséges a csontokhoz, különösen gyermekkorban, amikor a test kialakul. Ízületi gyulladás, ízületi gyulladás esetén ajánlott.
  • Nagy mennyiségű vitamin, kalcium és folsav segít a haj, a körmök és a fogak javításában.
  • A fogyasztása segít az embereknek elkerülni a vérszegénységet, erősíti a hajat.
  • Eltávolítja a koleszterint és a méreganyagokat.
  • Amikor a károsodás van, felgyorsítja a szövetek helyreállítását.
  • Eltávolítja és oldja a stresszt.
  • Segít magas vérnyomás és szívbetegség esetén.
  • Erősíti az idegrendszert és az immunrendszert.
  • Segít szintetizálni az örömhormont.
  • Magas szinten tartja a mentális képességeket.
  • Segít csökkenteni a fejfájást és a migrént.
  • Segíti a hasnyálmirigyet.

Quinoa mag egészségügyi előnyei

A quinoa szemek fogyasztásával a szervezet ásványi anyagokat és vitaminokat pótolja.

  • Vas. Támogatja a vérképzést, a limfociták és enzimek termelését. A pajzsmirigy stabil működésére és az idegi impulzusok átjutására van szükség.
  • Kálium. Támogatja a víz-só egyensúlyt, a vérnyomást, a veseműködést. Megakadályozza a kalcium szivárgását a csontokból. Szabályozza a pulzusszámot. A kálium hiánya tönkreteszi az agy oxigénellátását.
  • Magnézium. Az idegrendszer stabil működésének és a kognitív funkciók fenntartásának legfontosabb eleme. Egészségesen tartja a szívét és a csontokat. Stabilizálja a szénhidrát- és glükóz-anyagcserét.
  • Foszfor. Támogatja a csontváz és a csontok keménységét, a sejtmembránok ellenállását, részt vesz az anyagcsere folyamatokban.
  • Cink. A gombák és fertőzések elleni küzdelem kulcsfontosságú eleme. Gyulladáscsökkentő hatása van a belső szervekre. Támogatja a reproduktív rendszer egészségét.
  • Mangán. Erősíti a tiamin működését, elősegíti a hormonok képződését a pajzsmirigyben. Elengedhetetlen az egészséges csontfejlődéshez, az idegrendszer stabil működéséhez és az immunrendszer hatékonyságának fenntartásához.
  • Réz. Gyulladáscsökkentő, redox hatású. Fenntartja a csont erejét, serkenti a kollagéntermelést.
  • Szelén. Az egyik legjobb antioxidáns, amely segít megőrizni a fiatalságot és a szépséget. A szervezet egyik fő “fegyvere” az antioxidánsok elleni harcban is, ami a rák kialakulásához vezethet.



Főzés receptek

A quinoa sok szaponint tartalmaz. Ezért be kell áztatni felhasználás előtt.

Az elkészítés módja nem különbözik a rizs elkészítésének folyamatától, és meglehetősen egyszerű. Ennyi a feladat: 1 csésze mag + 2 pohár víz. Forraljuk körülbelül 20 percig.

Harmonikus kombinációt képez halakkal, hússal, zöldségekkel, cukorral, mézzel, gyümölcsökkel és bogyókkal. Számos sütemény alkotóelemeként is megjelenik.

Quinoa hatása a fogyókúrában

A fogyókúra egy összetett folyamat, amelynek során – a táplálkozási szakemberek azt javasolják-, hogy a quinoát több előnye miatt használjuk a szervezet számára. A quinoa tulajdonságai erőteljesen befolyásolják a testsúlycsökkenést, segít gyorsabban leadni a felesleges kilókat.

A diéta ideje alatt fontos, hogy a szervezet megkapja a szükséges mennyiségű vitamint és más fontos anyagot. Végül is a fogyókúrás étrend nagyon korlátozottá válik. A vitaminhiány nemcsak megállítja a fogyás folyamatát, hanem egészségügyi problémákhoz is vezet. Ezért a quinoa segít ebben a nehéz feladatban, kompenzálja az elemek hiányát:

Az étrendi korlátozások hatása könnyen stressz hejzetet teremt. A nagy mennyiségű magnézium erősíti az idegrendszert és normalizálja az állapotot.

A rost tisztítja a szervezetet a méreganyagoktól és a káros anyagoktól. Elősegíti a zsír lebontását.

A quinoa felgyorsítja az anyagcsere folyamatokat a testben.

A fehérjéje építőanyag, ezért a quinoa előnyei a test számára hatalmasak.

Alacsony kalóriatartalom – az egyik fő előnye a többi gabonaféléhez képest.

Kevesebb keményítőt tartalmaz, mint a rizs és a burgonya.

Ártalom és ellenjavallatok

A quinoa nemcsak hasznos, hanem káros is. Nem ajánlott szoptatás alatt alkalmazni. Különösen az első hetekben.

A szaponinok különböző módon hatnak az egészségre. Ez ugyanazon érme két oldala. Egyrészt normalizálják a hasnyálmirigy aktivitását, koleretikus hatást váltanak ki, eltávolítják a koleszterint. De másrészt – nagy mennyiségben még mérgezőek is. A gabona tisztítása során az anyag mennyisége csökken.

Következtetés

A quinoa előnyeit és negatív hatásait tudományosan igazolt formában nem vizsgálták. De ez a termék nagyobb figyelmet érdemel. Összetétele fehérjében és más hasznos anyagokban gazdag, többször értékesebb, mint a hajdina vagy a rizs és a zabpehely. A műtét után ajánlott a test megerősítésére, fogyás, vagy erős fizikai megterhelés mellett. Ellenjavallat – szoptatás.