51 gluténmentes étel felsorolása a táplálkozási piramis kategóriái szerint

Sok gluténmentes étel létezik, de azoknak, akik glutén intoleranciában vagy akár lisztérzékenységben szenvednek, ismerniük kell a listát. Tudják, milyen étrendet kell követniük annak érdekében, hogy megőrizzék az egészségüket.

A glutén olyan fehérje, amely megtalálható bizonyos élelmiszerek kategóriáiban, például a gabonafélékben. A glutén rugalmasságot és nedvességet biztosít az étel formában tartásában. Ezenkívül lehetővé teszi a kenyér kelését és rágós állagot biztosít. Bár a glutén olyan fehérje, amely a legtöbb ember számára nem okoz problémát, a lisztérzékenységben vagy intoleranciában szenvedőknek kerülniük kell az egészséggel kapcsolatos mellékhatások megelőzése érdekében.

Sok étel gluténtartalmú összetevőkből készül, ezért rendkívül fontos ellenőrizni a termék címkéjét, amikor az üzletből vásárolja őket.

Itt található az 51 gluténmentes alapanyag listája:

1–10. Gluténmentes alapanyagok: teljes kiőrlésű gabonafélék

A gabonafélék nagy része glutént tartalmaz, de felsorolunk 10 biztonságos alapanyagot, amely közül lehet választani a gluténintoleránsok számára:

  1. Quinoa
  2. Barnarizs
  3. Vadrizs
  4. Hajdina
  5. Tápióka
  6. Köles
  7. Kókusz
  8. Teff (afrikai növény)
  9. Nyílgyökér
  10. Zab! (A zab ugyan természetes módon nem tartalmaz glutént, de betakarítás, feldolgozás során szennyeződhet. Vásárlásakor fokozottan figyelni kell a gyártó jelöléseit!)

Kerülendő gabonafélék:

  • A búza minden formája (liszt, csíráztatott búza, árpa, bulgur, tönköly)
  • Rozs
  • Árpa

11–25. Gluténmentes ételek: gyümölcsök és zöldségek

Minden friss gyümölcs és zöldség nem tartalmaz glutént. Egyes feldolgozott gyümölcsök és zöldségek azonban tartalmazhatnak glutént, mert tartalmazhatnak tartósítószereket és ízeket.

  1. citrusfélék
  2. Banán
  3. Az almák
  4. Bogyók
  5. Őszibarack
  6. Körte
  7. Karfiol és a brokkoli
  8. Zöldek, például spenót, kelkáposzta
  9. Keményítőtartalmú zöldségek, beleértve a burgonyát, a kukoricát vagy a sütőtököket
  10. Paprika
  11. Gomba
  12. Hagyma
  13. Sárgarépa
  14. Retek
  15. Zöldbab

Gyümölcsök és zöldségek, amelyek glutént tartalmazhatnak:

  • Gyümölcs- vagy zöldség konzervek.
  • Gyümölcs- és zöldségkonzervek.
  • Szárított gyümölcsök és zöldségek.
  • Frissen apróra vágott gyümölcsök és zöldségek.

26-31. Gluténmentes ételek: fehérjék

Sok étel tartalmaz glutén fehérjét, beleértve az állati vagy növényi eredetűeket is, de a legtöbb nem tartalmaz. Lehetnek azonban gluténtartalmú összetevőik, például szójaszósz, liszt vagy malátaecet. Íme azok, amelyeket biztonságosan lehet fogyasztani:

  1. Hüvelyesek (borsó, lencse, bab, földimogyoró)
  2. Dió és magvak
  3. Vörös hús (marhahús, sertés, bárány vagy bölény)
  4. Baromfihús
  5. Hal és tenger gyümölcsei
  6. Hagyományos szójaételek (tofu, tempeh, edamame)

32-38. Gluténmentes ételek: tejtermékek

A legtöbb tejtermék nem tartalmaz glutént. Néhány azonban ízesített és adalékokat tartalmaz, amelyeket kétszer ellenőrizni kell.

  1. Tej
  2. Vaj
  3. Sajt
  4. Tejföl
  5. Túró
  6. Tejszínhab
  7. Joghurt

Étkezés előtt ellenőrizze: ízesített tej és joghurt, olvasztott sajt termékek, például krémsajt, szószok vagy fagylalt.

39-43. Gluténmentes ételek: olajok és zsírok

  1. Vaj
  2. Olajbogyó és olívaolaj
  3. Avokádó és avokádóolaj
  4. Kókuszolaj
  5. Növényi olajok szezámból, kenderből vagy napraforgómagból.

44-50. Gluténmentes ételek: italok

Többféle ital fogyasztható, ha glutén intoleranciája van.

  1. A víz
  2. 100% gyümölcslé
  3. Kávé
  4. Néhány alkoholos ital, például bor, almabor vagy sör gluténmentes gabonafélékből
  5. Sport energizálók
  6. Limonádé

50-51. Gluténmentes ételek: szószok

A szószok általában glutént tartalmaznak, de vannak olyan összetevők, amelyek 100% -ban biztonságosak:

  1. Kókuszdió aminosavak
  2. Fehér ecet, desztillált ecet és almaecet

Összegzés:

Sok alapanyag természetes formában gluténmentes, de a feldolgozás során szennyeződhet, ezért fokozottan kell figyelni a gyártók által feltüntetett jelzéseket. A gluténmentes táplálkozás nem egyenlő az egyhangúsággal. Egyre több termékgyártó ismeri fel a gluténmentes élelmiszerek fontosságát, figyel oda az előállításukkor szükséges szabályok betartására. Sokat fejlődött az élelmiszerek íz világa, most már meglehet találni a számunkra megfelelő élelmiszert, vagy otthonunkban egyre könnyebben készíthetjük el magunknak ételeinket, süteményeinket.