51 gluténmentes étel felsorolása a táplálkozási piramis kategóriái szerint

Sok gluténmentes étel létezik, de azoknak, akik glutén intoleranciában vagy akár lisztérzékenységben szenvednek, ismerniük kell a listát. Tudják, milyen étrendet kell követniük annak érdekében, hogy megőrizzék az egészségüket.

A glutén olyan fehérje, amely a gabonafélék fő alkotó része és megtalálható bizonyos élelmiszerekben, mivel az ipari feldolgozás során még a természetesen gluténmentes élelmiszerek is szennyeződhetnek glutént tartalmazó anyagokkal.

A glutén legfőbb tulajdonságát a kenyérgyártás során hasznosítják, rugalmasságot és nedvességet biztosít, segíti a kenyér formában tartásában. Ezenkívül lehetővé teszi a kenyér kelését és rágós (nem morzsalékos) állagot biztosít. Bár a glutén olyan fehérje, amely a legtöbb ember számára nem okoz problémát, a lisztérzékenységben vagy intoleranciában szenvedőknek kerülniük kell az egészséggel kapcsolatos mellékhatások megelőzése érdekében.

Sok étel gluténtartalmú összetevőkből készül, ezért rendkívül fontos ellenőrizni a termék címkéjét, amikor az üzletből vásárolja őket.

Itt található az 51 gluténmentes alapanyag listája:

1–10. Gluténmentes alapanyagok: teljes kiőrlésű gabonafélék

Gluténmentes alapanyagok: teljes kiőrlésű gabonafélék

A gabonafélék nagy része glutént tartalmaz, de felsorolok 10 biztonságos alapanyagot, amely közül lehet választani a gluténintoleránsok számára. Ezen alapanyagok egy része ismeretlen a Magyar konyha számára, de nagyon jó alternatívát biztosítanak a búzaliszt kiváltására. Ízükben ugyan eltérnek, vagy semlegesek, azonban megfelelő aránybú keverékük mind ízben, mind állagban visszahozza a megszokott ízvilágot.

  1. Quinoa
  2. Barnarizs
  3. Vadrizs
  4. Hajdina
  5. Tápióka
  6. Köles
  7. Kókusz
  8. Teff (afrikai növény)
  9. Nyílgyökér
  10. Zab! (A zab ugyan természetes módon nem tartalmaz glutént, de betakarítás, feldolgozás során szennyeződhet. Vásárlásakor fokozottan figyelni kell a gyártó jelöléseit!)

+1. Talán mindenki számára ismert természetesen gluténmentes alapanyag a rizs. A lisztjét azonban kevés helyen alkalmazzák a konyhában. Gluténmentes diétában fontos szerepet töltbe. Legjobban a sütemények elkészítésénél lehet alkalmazni a rizslisztet.

Kerülendő gabonafélék:

  • A búza minden formája (liszt, csíráztatott búza, árpa, bulgur, tönköly)
  • Rozs
  • Árpa

Gluténmentes diéta teljesen átalakítja a megszokott táplálkozási szokásokat, elsőre talán úgy tűnhet, hogy sok lemondással jár. De ez természetesen nem igaz! Mint ahogy az sem, hogy le kell mondani az édes ízek élvezetéről! Nézd meg hogyan készíthetsz gluténmentes süteményeket a felsorolt természetesen gluténmentes alaplisztek felhasználásával.

1–25. Gluténmentes ételek: gyümölcsök és zöldségek

Gluténmentes ételek: gyümölcsök és zöldségek

A friss gyümölcsök és zöldségek nem tartalmaznak glutént. Egyes feldolgozott gyümölcsök és zöldségek azonban tartalmazhatnak glutént, mert a feldolgozás során tartósítószereket, állományjavítókat és ízesítőket tesznek hozzájuk.

  1. citrusfélék
  2. Banán
  3. Az almák
  4. Bogyók
  5. Őszibarack
  6. Körte
  7. Karfiol és a brokkoli
  8. Zöldek, például spenót, kelkáposzta
  9. Keményítőtartalmú zöldségek, beleértve a burgonyát, a kukoricát vagy a sütőtököket
  10. Paprika
  11. Gomba
  12. Hagyma
  13. Sárgarépa
  14. Retek
  15. Zöldbab

Gyümölcsök és zöldségek, amelyek glutént tartalmazhatnak:

  • Gyümölcs- vagy zöldség konzervek.
  • Gyümölcs- és zöldségkonzervek.
  • Szárított gyümölcsök és zöldségek.
  • Frissen apróra vágott gyümölcsök és zöldségek.

Bár a legtöbb élelmiszer természetesen gluténmentes a gluténmentes étkezés először egyhangúnak és ízetlennek tűnik. Ez leginkább azért lehetséges, mert az ipari feldolgozás során szennyeződnek gluténtartalmú adalékanyagokkal. Valamint a jelenlegi konyhatechnológia és süteménykészítési szokások teljes mértékben a búzaliszt felhasználására épülnek. Elfelejtettük és nem használjuk azokat a természetesen gluténmentes alapanyagokat, amelyeket őseink még ismertek és használtak: köles, hajdina, kukorica.

A gluténmentes étkezés és sütemény sütés technikája részben eltér a jelenlegi konyhai technológiától, de nem lehetetlen megtanulni, elsajátítani új szokásokat és ízletes, finom ételeket, süteményeket készíthetünk.

Gluténmentes sütemény készítési alapelvek

26-31. Gluténmentes ételek: fehérjék

Gluténmentes ételek: fehérjék

Sok étel tartalmaz glutén fehérjét, beleértve az állati vagy növényi eredetűeket is, de a legtöbb nem tartalmaz. Lehetnek azonban gluténtartalmú összetevőik, például szójaszósz, liszt vagy malátaecet. Íme azok, amelyeket biztonságosan lehet fogyasztani:

  1. Hüvelyesek (borsó, lencse, bab, földimogyoró)
  2. Dió és magvak
  3. Vörös hús (marhahús, sertés, bárány vagy bölény)
  4. Baromfihús
  5. Hal és tenger gyümölcsei
  6. Hagyományos szójaételek (tofu, tempeh, edamame)

32-38. Gluténmentes ételek: tejtermékek

Gluténmentes ételek: tejtermékek

A legtöbb tejtermék nem tartalmaz glutént. Néhány azonban ízesített és adalékokat tartalmaz, amelyeket kétszer ellenőrizni kell!

  1. Tej
  2. Vaj
  3. Sajt
  4. Tejföl
  5. Túró
  6. Tejszínhab
  7. Joghurt

Étkezés előtt ellenőrizze: ízesített tej és joghurt, olvasztott sajt termékek, például krémsajt, szószokat vagy fagylaltokat.

39-43. Gluténmentes ételek: olajok és zsírok

Gluténmentes ételek: olajok és zsírok
  1. Vaj
  2. Olajbogyó és olívaolaj
  3. Avokádó és avokádóolaj
  4. Kókuszolaj
  5. Növényi olajok szezámból, kenderből vagy napraforgómagból.

44-50. Gluténmentes ételek: italok

Gluténmentes ételek: italok

Többféle ital fogyasztható, ha glutén intoleranciája van. Ezeknél a termékeknél is fokozott odafigyelésre van szükség. Kiválasztásuk során figyelni kell a jelöléseket és figyelembe kell venni az egyébi érzékenységet.

  1. A víz
  2. 100% gyümölcslé
  3. Kávé
  4. Néhány alkoholos ital, például bor, almabor vagy sör gluténmentes gabonafélékből
  5. Sport energizálók
  6. Limonádé

Gluténmentes sütemény recept csoportok

50-51. Gluténmentes ételek: szószok

Gluténmentes ételek: szószok

A szószok általában glutént tartalmaznak, de vannak olyan összetevők, amelyek 100% -ban biztonságosak:

  1. Kókuszdió aminosavak
  2. Fehér ecet, desztillált ecet és almaecet

 

Összegzés:

Sok alapanyag természetes formában gluténmentes, de a feldolgozás során szennyeződhet, ezért fokozottan kell figyelni a gyártók által feltüntetett jelzéseket. A gluténmentes táplálkozás nem egyenlő az egyhangúsággal. Egyre több termékgyártó ismeri fel a gluténmentes élelmiszerek fontosságát, figyel oda az előállításukkor szükséges szabályok betartására. Sokat fejlődött az élelmiszerek íz világa, most már meglehet találni a számunkra megfelelő élelmiszert, vagy otthonunkban egyre könnyebben készíthetjük el magunknak ételeinket, süteményeinket.

 

 

Tetszett a blogbejegyzés? Nem szeretnél lemaradni az újabb tartalmakról?

Gluténmentes feliratkozó