A chia mag, vagy spanyol zsálya (Salvia hispancia L.) magja Mexickóban és Guatemalában őshonos növény. A chia mag egészségre gyakorolt pozitív hatásait és tápértékét már az ősi azték törzsek is ismerték és alkalmazták gyógyításra is. A chia mag a kukorica és a bab után a harmadik legfontosabb termés volt az aztékok számára.

A modern kor vizsgálatai megállapították, hogy több omega-3 zsírsavat tartalmaz, mint a tenyésztett atlanti lazac. Magasabb a kalcium tartalma, mint a tejnek, és több vasat tartalmaz, mint a spenót.

Ezentúl, magas a fehérje tartalma. Antioxidáns tulajdonságai megakadályozzák a rák kialakulását, kálium szintje vérnyomás csökkentő hatású, magas rosttartalma szabályozza az emésztést, magnézium tartalma nyugtató hatással bír az idegek számára, foszfor tartalma csonterősítő hatású.

Chia mag – tápérték és kalória 100g-ban

  • energia: 486 kcal
  • zsír: 16,54g
  • szénhidrát: 30,74g
  • rost: 42,12g

Vitaminok: 34,4g

  • C-vitamin: 1,6mg
  • tiamin: 0,620mg
  • niacin: 8,830mg
  • A-vitamin: 54 NE
  • E-vitamin: 0,50mg

Ásványi anyagok:

  • kalcium: 631mg
  • magnézium: 335mg
  • foszfor: 860mg
  • kálium: 407mg
  • nátrium: 16mg
  • cink: 4,58mg

Zsírszavak:

  • telített: 3,330g
  • egyszeresen telített: 2,309g
  • többszörösen telített: 23,665g
  • transz-zsír: 0,140g

Chia mag hatása az egészségre

A chia mag több omega-3 zsírsavat tartalmaz, mint az atlanti tenyésztett lazac. Az omega-3 zsírsavak támogatják az agy munkáját, megkönnyítik a tanulást, javítják a memóriát és koncentrációs késséget. Ezen kívül támogatja az idegrendszert, nyugtató hatású, segíthet a depresszió tüneteinek az enyhítésében.

Az összes magolaj közül a chia magolaj leggazdagabb omega-3 zsírsavforrás, amely ennek a 63%-a. Összehasonlításképpen a lenmagolaj 54% omega-3 zsírsavat tartalmaz.

Időseknél az omega-3 zsírsavak megakadályozzák a demencia kialakulását.

Ezenkívül az omega-3 zsírsavak elengedhetetlenek a terhesség alatt.

Az omega-3 zsírsavak pozitív hatással vannak a szív és érrendszerre.

A chia magban magas a kálium tartalom, amely felelős a vérnyomás szabályozásáért.

Chia mag, emésztési problémákra

A chia mag magas rosttartalma javítja az emésztőrendszer működését, támogatja az emésztési folyamatokat és serkenti a bélműködést. Szabályozza a bélmozgás ritmusát, megakadályozva ezzel a székrekedést, támogatja a belek hasznos baktériumflórájának a fejlődését. Ezenkívül csökkenti a vastagbélrák kialakulását.

Az egészségügyi Világszervezet (WHO), napi legalább 35g rosttartalmú étrendet javasol. 100g chia mag 34,4g élelmi rostot tartalmaz.

A chia magot azonban nem szabad enni a belek gyulladása és egyéb gyomor-bélrendszeri betegségek esetén.

Chia mag napi ajánlott fogyasztási mennyisége

Pozitív tulajdonságai mellett, a chia magnak lehetnek káros egészségügyi hatásai is, a Nébih közleménye szerint. A magas rosttartalma miatt ugyan is túlzott fogyasztása emésztőszerv rendszeri problémákat idézhet elő. Ennek okán napi 15g-nál magasabb napi fogyasztása nem javasolt.

Sőt a az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) azt sem tartja kizártnak , hogy a chiának allergizáró hatása van. Néhány esetben a szezámmagra, illetve a mustárra érzékenyeknél léphet fel keresztallergiás reakció.

Chia magok a fogyáshoz

A chia magok vízzel keverve úgy viselkednek, mint a lenmag, megduzzadnak. Ennek eredményeként kitöltik a gyomrot, így hosszú ideig telt érzetet biztosítanak. Ennek következtében kevesebbet eszünk, így segíti elő a fogyási folyamatok beindulását.

A chia mag magas és jó minőségű fehérje forrás – gluténmentes diéta és a vegetáriánus étrend fontos kiegészítője

A chia magnak magas a fehérje tartalma. A chia magok 100 féle aminósavból 91-et tartalmaznak. Ez a majdnem tökéletes aminósav-profil a chia magot nagyszerű fehérjeforrássá teszi a gluténmentes diétát és a vegetáriánus étrendet követők számára, valamint jó energiaforrás testépítők és más sportolók számára.

Chia mag az erős csontokért

A chia mag magas kalcium forrás 100g akár 631mg-ot tartalmaz, ez magasabb mint azonos mennyiségű tejé. Ezenkívül, gazdag foszforban 100g/860mg. Mindkét ásványi anyag felelős a az erős csontokért és fogakért.

Chia mag használata a konyhában

A magokat egészben vagy őrölve adhatjuk müzlihez, joghurthoz, salátához, pékárukhoz és süteményekhez. Esetleg vízben vagy gyümölcslevekben is áztathatjuk, természetes sűrítőként is használhatjuk levesekben, mártásokban, pudingokban.

A chia magot érdemes olyan ételekben felhasználni, ahol nem kerül sor hőkezelésre, mivel hő hatására a tápanyagai és egészségre gyakorolt pozitív hatásai nagy részét elveszíti.