Gluténmentes sütemények fogyasztásának problémái

 

A gluténmentes étrend egyik legnagyobb kellemetlensége a hagyományos módon készült sütemények fogyasztásának tilalma. Nem vásárolhatsz süteményeket élelmiszerboltban vagy cukrászdában kellő körültekintés nélkül. A cukrászdák túlnyomó többségében, ha használnak is természetesen gluténmentes alapanyagokat a gyártás, tárolás során fenn áll a keresztszennyeződés lehetősége. Nem mindenki engedheti meg magának, hogy eltérjen a diétától. Már kis mértékű keresztszennyeződés is komoly problémákat tud okozni az arra érzékenyeknél. A süteményekről azonban nem szükséges lemondani. A megfelelő alapanyagok kiválasztásával biztonságos sütemények süthetők otthon. Ehhez speciális lisztre, speciálisan kidolgozott receptekre, valamint speciális anyagfelhasználási ismeretekre lesz szüksége. De nem kell megrémülni! Egy kis odafigyeléssel és gyakorlással rendkívüli eredményeket lehet elérni a konyhádban, még akkor is ha teljesen az alapoktól indulsz.

A gluténmentes táplálkozás még azokat is a konyhájuk mesterévé változtatja, akik eddig nem sokat bajlódtak a főzéssel, sütéssel. Szembesülniük kell azzal a ténnyel, hogy az eddigi megszokott táplálkozási formuláikat, étkezési helyeiket meg kell változtassák. Mivel a vendéglátó egységek kis számban ismerték fel a megváltozott táplálkozási igényű emberek kiszolgálásának egyre növekvő igényét, a legtöbb ember számára a házi szakács és cukrász „továbbképzés” nyújt megfelelő alternatívát. Szerencsére nem kell egyedül megküzdeniük a kihívásokkal, egyre több oktató és ismeretterjesztő anyag található az interneten, írásos és videós formában. Most nézzük meg a legalapvetőbb gluténmentes alapanyagokat, amelyeket sikerrel alkalmazhatunk a süteménykészítés során.

SÜTEMÉNYLISZT – GLUTÉN NÉLKÜLI

A búza, sütemények és pékáruk fő alapanyaga a hagyományos ételkészítési eljárásokban. Gluténmentes diétán ez tilos. Sokan mások is alkalmazhatnak gluténmentes liszteket, van aki fogyási szándékkal, van aki egyéb egészségügyi problémák kapcsán, mint például a cukorbetegség, vagy a laktóz intolerancia. Ezek az egészségügyi problémák gyakran kapcsolódnak a glutén felszívódási rendellenességhez. Addig, amíg nem kell odafigyeljünk a gluténmentes táplálkozásra, fel sem tűnik számunkra mennyi olyan alapanyag létezik, amelyek természetes formájukban nem tartalmaznak glutént. És ezekből mennyit nem fogyaszthatunk, mert a feldolgozás során szennyeződnek gluténnal. A népszerűbb gluténmentes lisztek például:

  • rizs
  • mandula
  • köles
  • hajdina
  • kukorica
  • kókusz
  • csicseriborsó
  • szója
  • amaránt
  • quinoa
  • gesztenye
  • lenmag
  • szezámmag
  • teff
  • cirok
  • kukoricakeményítő
  • burgonyakeményítő
  • nyílgyökérliszt
  • útifű maghéj

 

 

 

Ezek alkalmazásával ehetsz mindent, amit eddig ettél:

  • cukrász sütemények,
  • péksütemények,
  • fánkok,
  • palacsinták

 

Ezen alapanyagok felhasználásával készült sütemények ízükben kissé eltérhet, néha az állagukban is, de finomak. Gluténmentes táplálkozás azt jelenti, hogy kísérletezni kell a konyhában. Az egyik alapanyag helyébe egy másik lép. A lehetőségek tárháza végtelen, csak a kreativitásod és a kitartásod szabhat gátat a sikernek. A sütés sikeres lebonyolításához kész recepteket találhatsz gluténmentes süteményekhez a MISÜTINK.hu oldalon.

 

ELEGENDŐ A GLUTÉNMENTES LISZT?

 

A sütemények különböző alapanyagokból készülnek. A liszt a legfontosabb, de nem csak annak kell gluténmentesnek lennie. Hiába használunk gluténmentes lisztet,  ha más összetevőket szennyeznének ezzel a fehérjével? Egy ilyen sütemény nem lenne biztonságos gluténmentes étrendet választók számára. A tészta összes összetevőjét nagyon gondosan kell kiválasztani. A természetesen gluténmentes élelmiszerek tárháza igen széles, viszont a feldolgozás során könnyen szennyeződhetnek gluténnel, ezért ezek kiválasztásakor is fontos a megfelelő odafigyelés. Természetesen gluténmentes élelmiszerek például:

  • gyümölcsök
  • tejtermékek
  • húsok
  • tojás
  • gombák

TÉNYLEG GLUTÉNMENTES?

A gluténmentes sütéshez olyan termékekre van szükség, amelyekből hiányoznak a gluténtartalom okozói a gliadin és a glutenin fehérje. Óvatosan kell eljárni azonban a termelőüzemekből érkezőkkel alapanyagokkal szemben. A gluténmentes lisztnél nem csak arra kell odafigyelni, hogy ne tartalmazza természetes módon ezeket a fehérjéket. Sok esetben a gyártás során gluténnal szennyeződhetnek. Ezért külön jelöléssel ellátott termékeket kell választania. Óvatosan kell eljárni akkor is, ha süteményt akarunk fogyasztani vendégségbenMeg kell győződni arról, hogy a vendéglátónk tisztában van-e azzal, hogy mi a gluténmentes termék. Azok akik nem érintettek ezzel a problémával sokszor elintézik egy vállrándítás keretében azzal, hogy „Csak egy kicsi került bele annyit ki lehet bírni”. Ez az érintettség fokától függően változik, de a legkisebb kellemetlenség is árnyékot vethet a nap hátralevő részére.

Élvezheti a süteményeket a  gluténmentes étrenden, de a csomagoláson mindig meg kell győződni arról, hogy a kiválasztott termék megfelelő szabályok betartásával készült. Ahhoz, hogy a sütemények és pékáruk ne csak ízletesek, hanem biztonságosak legyenek, saját magunk is elkészítheti őket. Kezdetben nem kell bonyolult receptekkel kezdeniHiszen a kezdeti kudarcok, könnyen visszavethetik a fejlődést, de kitartással és gyakorlással könnyen válhatunk a konyhánk cukrász mesterévé. A kulináris siker a pozitív visszajelzések további tevékenységekre, fejlődésre ösztönöz minket.

 

Összegzés:

 

Bátran fogyaszthatunk süteményeket a gluténmentes diétánk alatt, viszont amennyiben nem agyunk megbizonyosodva arról, hogy az értékesítő helyen megfelelő körülmények között és a megfelelő alapanyagokból készül a termék, célszerű magunk által elkészíteni az kívánt süteményt. Az alapanyagok kiválasztásakor is fontos odafigyelnünk, hiszen az ipari feldolgozás során könnyen szennyeződhet a kiválasztott alapanyag gluténnel. A hagyományos lisztes receptektől eltérő alapanyagok használata új ismeretek megszerzését teszi szükségessé, de egy kis gyakorlással könnyedén válhatunk konyhánk cukrász mesterévé, okozhatunk örömet családunknak, vagy vendégeinknek.